logo

7 mobilních aplikací, které mě drží v lati

Jsou dny, kdy mi absolutně nevadí, když se mi vybije telefon. Aspoň je klid a přepnu do „offline“ módu snadněji. Běžně mám ale telefon pořád po ruce, protože mi některé aplikace pomáhají celkem obstojně proplouvat životem, aniž by mi z toho definitivně hráblo. Ne, tím opravdu nemyslím Facebook, Twitter a Gmail. Možná by se vám to mohlo hodit taky, takže jsem vypsala pár aplikací, které používám denně a drží mě v lati.

SleepTown

Od loňského roku mám značný problémy se spaním. Jednou je to moc kortizolu, jindy zase moc myšlenek, jindy jsem „málo“ unavená, jindy hraje roli alkohol. Jednu dobu za mou nespavost mohlo přílišné civění do „modrého světla“, tj. LED světlo, které vychází z mobilů, počítačů a jiných zařízení. Nejsem psychiatr, abych vám popisovala princip fungování melatoninu a serotoninu, ale dívat se do obrazovky těsně před spaním není vůbec dobrý. Proto používám SleepTown.

V aplikaci si nastavíte hodinu večerky a hodinu vstávání, mezi kterými na telefon nesmíte sáhnout, pokud chcete, aby vám vyrostl přes noc domeček. Čím pilněji spíte a nematláte po telefonu, tím líp se městečko staví. Aplikace vám umožní dát si voraz dva konkrétní dny v týdnu, jinak po vás chce 100% výkon. Já si nastavuju večerku o hodinu – hodinu a půl dřív, než chci jít ve skutečnosti spát, tzn. zapnutí SleepTown je pro mě jasný signál, že hodinu před spaním na telefon nesmím sáhnout.

#vyzkoušenozavás: Před spaním doporučuju kombinaci čaj a číst si papírovou knížku. Unaví to mnohem kvalitněji než vejrání do telefonu. A pokud vám běhají v hlavě myšlenky a nemůžete se jich zbavit, vezměte tužku a papír a sepište si je.

Goodreads

Knihomolové všech online světů, spojme se! Goodreads je síť, na které jsem asi nejdelší dobu (nepočítám-li ještě verzi Facebooku z roku 2009) a pravidelně nepravidelným způsobem ji stále používám (můj profil tu). Kromě přátel, jejichž tipy na knížky mi kolikrát pomohly najít knižní poklady, mám Goodreads jako databázi knížek a autorů, monitoruju si tam, co si chci přečíst, co čtu i jak mi to jde a díky Reading Challenge si každý rok můžu dát cíle, které tak z 90% nesplním, ale aspoň se snažím. A navíc! Tenhle knižní ráj má poměrně slušně promakané doporučovací algoritmy.

#vyzkoušenozavás: Goodreads má i webovou verzi, propojení se sociálními sítěmi i spoustu widgetů, které je možné si umístit na web. A pokud v knihkupectví někdy nevíte, jestli je nějaká kniha dobrá, díky recenzím na Goodreads už nesáhnete nikdy vedle.

Sectograph

Další mou slabinou je uspořádání si času (čti: time management). Nejsem v tom moc dobrá, ale snažím se na tom aspoň čas od času pracovat. Vzdala jsem už papírový diář, i ty elektronické (sorry, Google Calendar) a teď jsem ve fázi aplikace do telefonu.

Tak jsem přišla na Sectograph, appku, která je naprosto skvělá, protože ukazuje jen aktuální část (sekci) dne, na kterou je třeba se soustředit. Jsem člověk, jehož křivka pozornosti není delší než ta u rybičky Dory, takže mi to hodně šetří nervy a nedostává mě to do stresu. Na ovládání je třeba si navyknout, ale stojí to za to. Appka totiž zároveň hlídá, i kolik času zbývá do dalšího úkolu a mění barvu úkolu, když se k němu blížíte. Mně se tohle hodí hlavně teď, když píšu věci do školy, neb si díky Sectographu dokážu vědomě hlídat, kolik mám na co času a v momentě, kdy limit přešvihnu (což se prostě stává) i jestli je vůbec reálné stihnout další úkol. Když ne, přerovnám úkoly, zachovám paniku a jedu dál.

#vyzkoušenozavás: Sectograph v pohodě napojíte na Google Calendar, případně dopisujete úkoly přímo v aplikaci. A můžete si i měnit barvičky! A widget na plochu je samozřejmost.

Loop Habit Tracker

Ne, že bych na sebe chtěla napráskat všechno, co mi nejde, ale moje slabina bývá dost často i pevná vůle. Prostě mi to občas ujede, což není vždycky úplně dobře. Používám proto aplikaci Loop Habit Tracker, která kromě zaznamenávání dílčích úkolů i zobrazuje, jak se mi to v čase ne/daří. Ano, má to i datovou část s grafy!

Jak to tedy funguje celkově? Nejdřív si definujete úkoly a frekvenci jejich plnění. Já tak mám třeba věci jako „pracovat do 16:00“, „aspoň 30 minut si číst“ nebo „vstát v 7:00“. Pak už je jen na vás, abyste si poctivě odškrtávali, kdy jste splnili a kdy ne. Aplikace z toho pak sestavuje grafy – jak vám to šlo, jakou jste měli nejdelší úspěšnou sérii, ukazuje frekvenci i kolik % z týdne vám to zabralo.

#vykoušenozavás: Úkoly si můžete zařadit do barev, zapnout k nim notifikace nebo si pak svůj výkon exportovat ve formě CSV do počítače. Appka má i widget pro plochu telefonu, takže ji můžete mít pořád na očích a jen odškrtávat.

Pocket

Chcete něco odkázat dalším generacím? Třeba nikdy nepřečtené články, které jste si uložili do záložek? Myslím, že s tímhle máme problém všichni (navíc na to jsou i studie), že lidé málokdy dočítají články, které si nějakým způsobem uloží. Pocket vám v tomhle moc neulehčí, ale zato přes něj můžete ukládat, co je libo a kde je libo.

Používám jak aplikaci pro telefon, tak rozšíření pro prohlížeče, ale i aplikaci pro Twitter. Tam jsem totiž připojená 90% času, co jsem online, a protože to je pro mě hlavní zdroj zpráv ze světa a z různých oborů, průběžně si z něj pomocí Pocketu ukládám články napřímo.

#vyzkoušenozavás: Pocket má i doporučovací systém, který vám předhazuje další články na základě toho, co jste si uložili. Navíc vaši databázi dělí na články textové a s multimediálním obsahem, můžete je archivovat, posílat kamarádům nebo tagovat do kategorií.

Podcast Go

Není čas ztrácet čas a ne vždycky mám náladu na hudbu a třeba k běhání je lepší si pustit mluvené slovo, než si nechat rozhazovat tempo různými písničkami. Nikdy jsem nebyla moc podcastový člověk, ale přicházím jim čím dál tím víc na chuť, už i proto, že třeba o datové zahraniční sféře se jiným způsobem dozvědět nejde. Takže jsem si stáhla Podcast Go a postupně se probírám zajímavými podcasty (blog o nich bude někdy příště… #vyzkoušenozavás).

Podcast Go agreguje všechny možné podcasty, na které si vzpomenete. Jsou tam i české, kdybyste je chtěli mít pohromadě se zahraničními. Podcasty je možné i stáhnout, odebírat konkrétní z nich, importovat vlastní, případně využít možnosti feed URL. Aplikace vám samozřejmě ukáže i ty podcasty, které jsou oblíbené ve vaší lokalitě i globálně.

Clue

A nakonec něco speciálního pro děvčata. Bude to asi znít zvláštně, ale i aplikace na monitoring menstruačního cyklu může být pěkná, funkční a zároveň z ní nepoteče bambilion kytiček, motýlků a jednorožců.

Clue má decentní provedení a kromě těch pár dnů v měsíci, kdy namísto krve máme modrou tekutinu a chodíme v bílých kalhotech s kamarádkami pařit do klubů, v ní můžete mapovat i nálady, spánek, míru bolesti a jak moc ne/máte energie nebo chuti na sex. Pokud všechno zapisujete správně, dostanete každý měsíc zavčas upozornění, že je dobré se stáhnout do ústraní, nebo aspoň varovat lidi v nejbližším okolí, že s vámi pár dnů nebude úplně k vydržení.

#vyzkoušenozavás: Doktoři jsou z téhle appky nadšení, protože na kontrolách vždycky stačí vytáhnout telefon a říct jim, co a jak vás v inkriminované dny trápí nebo trápilo. A upřímně, co jinýho si monitorovat než právě svoje zdraví.

P.S.: Paradoxně nepoužívám žádný Headspace nebo Calm. Podle mě to jsou super aplikace, ale nejsou moc pro mě. Namísto toho si radši všechno sepíšu, nebo se jdu projít ven.

Published by

Leni

Data-driven & social media researcher girl going places🚀 🤓 Geek, nerdy & tech news about social media, digital marketing, books & movies, and R programming. 💻 📚 Czech globe-trotter in love with Sweden. 🌍

6 thoughts on “7 mobilních aplikací, které mě drží v lati”

  1. Trochu jsem si projel Váš blog (a přidal do Feedly :) – a protože Vám nechci spamovat všechny články komentáři, tak to postnu sem, pod ten nejnovější. Snad to nevadí.

    Když Vás vidím na Goodreads, tak jsem si dovolil Vás přidat mezi přátele. Snad to nevadí. Vlastně jsem je objevil až nedávno, když jsem hledal inspiraci. Takže to bude trochu nevyvážené, moc tam toho nemám, abyste čerpala inspiraci. Ale třeba přeci jen. A když se dívám na Vaše přání, určitě si zkuste přečíst tu o všech ptácích na nebi. Myslím, že se Vám bude líbit, je hodně nevšední a milá.

    Jinak já sám mám papírovou variantu Loop Habit, jak jí hezky nazvali buzerlístek. A namísto počtu knih za rok, což jsem tuším četl v jiném Vašem článku, tam mám počet hodin čtení za týden. A zatím se snažím držet :)

    A teď zase otočka jinam, díky za knižní tipy z loňska. Něco takového jsem také potřeboval.

    Zpět k aplikacím – jsem na tom časově a plánově asi řádově jinak než Vy, ale v poslední době mě zaujal TickTick úkolovník. Je krásný, minimalistický, ale přesto mi přijde uživatelsky velice přívětivý (nebo spíš právě proto? :)

    Tak. To je zatím vše. Teď jdu proklepnout těch zbylých 70 článků :)

    • Zdravím a díky za komentář a tip na TickTick, snad vám těch 70 článků neubralo moc času z práce na kresbách :)
      L.

      P.S.: Ať vám nespamuju všechny komentáře – díky za ten z ledna, doufám, že se máte dobře.

      • Á-ha. Já vlastně nevěděl, že Vy… jste Vy :) Ta kurážná holka z tehdy. To se až trochu stydím. Ten článek mi vážně zvedl morál a pořád ve mně ještě rezonuje.

        PS: Koukám hodně na mraky, protože za nimi ještě stále tuším slunce ;)

        • Online svět je malý a o náhody v něm taky není nouze.
          Hlavní je tušit, že tam to slunce je, i když jsou ty mraky HODNĚ neprůsvitný. :)

  2. Díky za tipy, Leni! Já s nákupem LG G6 objevila LG Health, monitoruje se v ní denni spotřeba vody ( s ní jsem na štíru), nachozené kroky a volitelné „výzvy“ jako třeba chůze do schodů, skákání přes švihadlo… Ač jen občas, ráda využívám appku Českých drah (nákup jízdenek, uložení oblíbených tras, stanic… profilu jak svého, tak spolucestujících…). Dál používám Endomondo (záznam pohybových aktivit) a Stocard (k uložení věrnostních a zákaznických karet). Lenka

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.